Er waait een digitale wind door Lesage

12/12/2019 - 11:59

ER WAAIT EEN DIGITALE WIND DOOR LESAGE METAALCONSTRUCTIE

Nieuwe generatie zet voluit in op industrie 4.0

Heeft het te maken met leeftijd of verwarren we dan correlatie met causaliteit? Toeval of niet, de omarming van de principes van Industrie 4.0 loopt bij het familiebedrijf Lesage nagenoeg parallel met de opvolging door de vierde generatie. De investering in een nieuw ERP-pakket was het startschot. Op de planning staan nog andere aan software gerelateerde projecten om meer capaciteit te creëren en sneller te kunnen produceren: data-analyse is daar een van. Kortom, een interessant moment om even met Mike Bartholomeus te praten over zijn visie op de digitale toekomst van het groeiende plaatbewerkingsbedrijf.  (Kevin Vercauteren)

EEN SOFTWAREREVOLUTIE
Als we er dan toch zo de nadruk op leggen in de inleiding, dan kunnen we er maar beter onmiddellijk mee beginnen: Lesage maakt zich op voor een digitale omslag. Het familiebedrijf heeft geïnvesteerd in een nieuw ERP-pakket als de eerste aanzet richting Industrie 4.0. [...] Niet alleen wil Lesage de productiestromen efficiënter maken, op termijn is het doel ook de werkvoorbereiding en de volledige administratie te automatiseren. Daartoe wordt ook intern de nodige software ontwikkeld. Zodra het systeem volledig operationeel is, de koppelingen gelegd zijn en de mogelijkheden voldoende vertrouwd voelen, wil het bedrijf de data die het pakket capteert ook gaan analyseren en benutten. [...] “Door de data te analyseren zullen we de productietijden correcter kunnen inschatten en proactiever onze klanten gaan benaderen met accurate informatie. Minstens even interessant is dat we een beeld zullen krijgen van wanneer onze klanten doorgaans bestellen. Vooruitkijken wordt dan een mogelijkheid, waardoor we onze planning en productie kunnen optimaliseren.” [...]

HET PAD VAN AUTOMATISERING
Met een bedrijf dat zo hard en innovatief bezig is om de toekomst vorm te geven, zouden we bijna vergeten dat de eerste stappen richting automatisering al ruim 7 jaar geleden zijn gezet. Toen ging het nog heel productiegericht om de offline programmering van de lasers en de plooibanken. Iets later, in 2014, kocht Lesage zijn eerste fiberlaser. Het koppelde die meteen aan een automatisch platenmagazijn met 800 ton opslagcapaciteit. Daar kwam later een CO2-laser bij en sinds april dit jaar is er ook een TruPunch 5000 aan gekoppeld, een ponsmachine die volledig manloos werkt [...]. Tot slot beschikt Lesage nog over een robotcel voor het plooien en een lasrobot met vier werkstations en een bereik van 12 meter. Het machinepark wordt in de komende maanden ook nog uitgebreid met een plooicel (Trubend Cell 7000) voor kleinere werkstukken tot 500 mm x 380 mm. [...] De machine is uitgerust met een automatisch toolwisselstation om meerdere series na elkaar te produceren. Dankzij het ACB wireless hoekmeetsysteem kan Lesage ook de constante kwaliteit van de plooistukken garanderen. Daarnaast wordt er ter vervanging een nieuwe plooibank, de TruBend 5130, geïnstalleerd. [...]

TOELEVERANCIER IN PLAATBEWERKING 
We overdrijven dus niet als we stellen dat zowat elke bewerking werd geautomatiseerd. Je zou daarom verwachten dat het bedrijf ofwel eigen producten heeft ofwel grote series produceert. Dat is echter niet het geval. Lesage is een toeleverancier binnen de wereld van de plaatbewerking. Weliswaar doet het in beperkte mate aan co-engineering, maar in de meerderheid van de gevallen werkt het bedrijf op basis van een tekening die door de klant werd gemaakt. Sterker nog, volgens Mike Bartholomeus neemt de kwaliteit van de tekeningen de laatste jaren toe doordat de scholen meer aandacht besteden aan het werken met tekenpakketten. Dat betekent dat de productontwerpers van Lesage steeds minder aan engineering hoeven te doen. Hoe slaagt het bedrijf er dan toch in om in dergelijke mate te automatiseren? Verschillende aspecten spelen daarbij een rol. “Ten eerste maakt de seriegrootte voor het lasersnijden niet zoveel uit. Het is veeleer een kwestie van slim combineren en nesten”, legt Mike Bartholomeus uit. “Daarnaast komt het aan op het uitbouwen van een complementair machinepark met intelligente machines waardoor je flexibel kunt inspelen op de vraag en de stukken makkelijk offline kunt programmeren.” We vallen in herhaling, maar opnieuw maakt de software het verschil om snel tot een correct stuk te komen. “Tot slot zijn de reeksen misschien niet de allergrootste, maar ze zijn wel meestal repetitief. Bij Lesage zetten we namelijk altijd in op een langetermijnrelatie en dat zorgt er met name bij het plooien en lassen voor dat het toch de moeite loont om te automatiseren.”

MEERWAARDE CREEREN
Veel knowhow bij het personeel
De beslissing om te automatiseren werd dus al een poos geleden genomen en was ingegeven door aan de ene kant de wil om capaciteit te creëren en aan de andere kant de vaststelling dat het moeilijk is om extra personeel te vinden. Dit gezegd zijnde, doet het bedrijf er alles aan om de mensen die er zijn, aan zich te binden. Daar slaagt Lesage ook in, want het verloop is bijzonder beperkt. Mike Bartholomeus: “De automatiseringen die we doorvoeren, gaan nooit ten koste van onze mensen. Daarvoor zijn ze veel te waardevol. Onze klanten, actief in sectoren als de verlichting, elektronica en meubilair, bevinden zich aan het veeleisende eind van het spectrum. De eisen op vlak van precisie en afwerking liggen hoger dan gemiddeld – lees: krasvrij produceren. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom we toch opnieuw in een CO2-laser hebben geïnvesteerd. In dikkere materialen is de snedekwaliteit immers duidelijk beter dan die van de fiber. Maar om die hoge kwaliteit te halen, heb je naast state of the art technology ook vooral competent personeel nodig met ervaring en knowhow. Daar zijn we ons heel sterk van bewust. Precies omdat hun inbreng zo cruciaal is, proberen we de werksfeer zo aangenaam mogelijk te maken. Dat zit in kleine dingen, bijvoorbeeld een foodtruck net voor de verlofperiode. Daarnaast stellen we ons ook zeer flexibel op als het aankomt op de invulling van de werkuren en zetten we ons in voor het welzijn van onze mensen. Zo investeerden we reeds in de ergonomie in de burelen. Bovendien hebben we een nieuwe bedrijfsslogan: “MASTERS IN METALWORKS”, een rechtstreekse verwijzing naar onze werknemers.”

Werken op afroep
Behalve via kwaliteit en afwerking probeert Lesage ook op vlak van service een meerwaarde te creëren. Al een tijdje huurt het bedrijf een extra loods voor de stockage van ‘brute’ stukken. Op afroep door de klant wordt overgeschakeld naar de afwerking. Denk bijvoorbeeld aan het (in eigen huis) poederlakken in de gewenste kleur. “Niet alleen voor de klant levert deze manier van werken voordelen op, ook voor ons is dat het geval. Dankzij de grotere aantallen kunnen we onze productie optimaliseren (en automatiseren) en tegelijk legt het een nog solidere basis voor een langetermijnrelatie met de klant.”

Assemblage
Op dit moment experimenteert Lesage ook met assemblage. In samenwerking met een van hun beste klanten heeft het bedrijf een traject uitgewerkt met een bijzonder hoge graad van afwerking, dat wil zeggen tot de verpakking toe. Dit is nog maar een geïsoleerd project, maar Lesage sluit niet uit dat het wordt uitgebreid naar andere klanten. Dan niet zozeer in eigen huis, maar in samenwerking met sociale werkplaatsen. In ieder geval is het opnieuw een manier om extra service te bieden.

CONCLUSIE
Binnen Lesage was men al een paar jaar bezig met de familiale opvolging. Gezien de omvang en de ambitie van zowel de investeringen als de projecten in het verschiet, kan je alleen maar besluiten dat de nieuwe generatie deze uitdaging met veel enthousiasme en gevoel voor verantwoordelijkheid aangaat. De toekomst van het plaatbewerkingsbedrijf lijkt verzekerd en digitaler dan ooit! 

Lees hier het magazine - u leest ons verhaal op pagina 8 en 9